Joeri Lommelen
- 02/05/2022
- SkiltShizzle
- Uncategorized
UX Designer Joeri vertelt over zijn eerste Skilt maanden
- 02-05-2022
“Hoe beleefde ik mijn eerste Skilt maanden?”
Begin februari startte ik bij Skilt. Een job switch maken is altijd een sprong in het onbekende maar het voelde aan als een gecontroleerde sprong. Ik wist wat er de eerste weken op mij zou afkomen, waardoor ik er echt veel goesting in had.
Mijn niet-al-te-typische sollicitatiegesprek
Uiteraard was mijn eerste dag niet de eerste kennismaking met Skilt en Jens. Ik had hem al enkele keren gesproken en mijn ‘sollicitatiegesprek’ zal mij bijblijven doordat het niet-al-te-stereotype was. Ik voelde mij vanaf de eerste seconde wreed op mijn gemak. Doorheen ons gesprek heerste er één rode draad: “Wat maakt mij gelukkig?” Een vraag die mij de maanden daarvoor al heel hard bezig had gehouden. Dus ik vond het geweldig om mijn levensverhaal te vertellen, mijn dromen op tafel te leggen, … Ik antwoordde dan ook heel eerlijk, want wat had ik te verliezen? Niets! Er was alleen maar te winnen. Niks was taboe. Onderwerpen als mentale gezondheid, geaardheid, doelen en dromen, … het passeerde allemaal de revue. En natuurlijk spraken we ook over mijn interesses, ervaringen, UX skills en toonde ik mijn portfolio. Als UX Designer is dat laatste héél belangrijk.
Toen ik na een dik uur terug buiten wandelde, was het voor mij heel duidelijk. Voor Skilt wilde ik springen. Dit voelde goed. Dit voelde juist. Ik kon maar één ding doen, en dat was hopen dat dat voor Jens ook zo aanvoelde. Nu ik dit schijf, kan je al raden wat de uitkomst was natuurlijk.
Ik sta centraal
Je hoort en ziet veel bedrijven de kaart van wellbeing trekken. Zeker na de lockdowns en de pandemie die we overleefd hebben. Maar door die eerste gesprekken en in mijn eerste weken voelde ik al heel snel dat wellbeing van de werknemer als topprioriteit wordt beschouwd. In mijn eerste week hoorde ik heel veel het woord geluk vallen. Gelukkig zijn in werk en persoonlijk leven. Het is iets dat als één ding wordt gezien. Jens zegt dikwijls: “Als jij gelukkig bent en goed in je vel zit, maak jij de klant(en) gelukkig en zo maak je ook Skilt en mij gelukkig. Dus daarom wil ik weten wat jou gelukkig maakt! En weet je dat niet? Dan gaan we er samen naar op zoek.”
Vanaf moment één merkte ik al veel vertrouwen. Ik moest het vertrouwen niet verdienen. Ik kreeg het gewoon direct. Dat beseffen gaf me instant een veilig gevoel, en heel veel drive en goesting om meteen meerwaarde te creëren.
Die meerwaarde creëerde ik door samen met collega Sylvie de marketing en communicatie aan te pakken. De Skilt strategie, branding, communicatiemiddelen, gadgets, … (bijna) alles namen we onder de loop en kreeg een upgrade. Dit in functie van de bedrijfsdoelstellingen en de doelgroep. Want duh, UX. Het was de ideale manier om te acclimatiseren binnen het bedrijf en de zoektocht naar die eerste klant te starten.
Ik zet mijn tanden in mijn eerste opdracht
In consultancy is het standaard dat je ook voor je opdrachten solliciteert. Jezelf een beetje verkopen. Solliciteren, ik had het in jaren al niet meer gedaan en mijn Skilt sollicitatie was nu ook niet het meest standaard gesprek. En nu moest ik mezelf gaan presenteren en bedrijven gaan overtuigen waarom ik voor hen de ideale UX Designer was. Hoe doe ik dat? Ik zweefde lang tussen zenuwachtigheid maar ook vertrouwen. Vertrouwen in mezelf en mijn kunnen. Maar zenuwachtig omdat ze mij ook tof moesten vinden. Maar ik printte me in om gewoon mezelf te zijn. En dan komt het wel goed. Ondanks dat ik niet instant het gehoopte resultaat kreeg, gaf elk gesprek me wel een boost. Het bevestigde steeds dat ik wist waarover ik sprak, dat UX mijn dada is, en dat wat ik belangrijk vind in een organisatie ook van tel mag zijn binnen Skilt. Werken op basis van vertrouwen met eerlijke mensen en dat werk vs. leven in een goeie balans moet zijn. Want je werkt om te leven en niet omgekeerd.
Intussen heb ik mijn opdracht gevonden waar deze dingen van tel zijn. Ik ben de mensen van Nobel Biocare dan ook dankbaar dat ik hier mijn eerste succes als consultant mag creëren en de fouten kan en mag maken die onvermijdelijk zijn.
Hun core business is een hele nieuwe wereld voor mij. Medische software enerzijds en anderzijds een giga snel project waar we functionele oplossingen en verbeteringen bedenken en integreren voor problemen waar gebruikers op stoten. Mijn motto? Al doende leert men! En het is écht iets waar ik mijn tanden in kan zetten en een organisatie waar mijn nieuwsgierigheid en oplossingsgericht denken me vooruit zal stuwen.
To be continued…
Zin in een babbel?
Heb jij ook goesting om jouw UX loopbaan nieuw leven in te blazen? Twijfel niet, plan gerust iets in in onze agenda en we spreken elkaar snel. Jens en ik maken graag tijd voor je vrij!
PS. Andere IT profielen zijn ook welkom!