Joeri Lommelen
- 18/02/2018
- SkiltShizzle
- Uncategorized
Sylvie aan de slag als Product Owner bij De Persgroep
At work bij De Persgroep
Sylvie, de eerste Skilt medewerker, werkt ondertussen zo’n 6 maanden bij De Persgroep. Er werd haar gezegd dat ze na een half jaar wel ingewerkt zou zijn. Of dat het geval is, beantwoordt ze zelf.
Ingewerkt? Ja en nee. Ja, ik weet waar we mee bezig zijn, wat er van mij en mijn team verwacht wordt en een zwanske met de collega’s kan er ondertussen ook al van af. Maar geraak je ooit echt ingewerkt in een bedrijf dat ruim 5000 medewerkers telt, dat actief is in 3 landen en dat tientallen merken in (online) nieuwsmedia, televisie en radio in een zeer veranderend medialandschap succesvol in de lucht houdt? Goh, dat antwoord laat ik in het midden. De belofte dat ik me hier geen seconde zou vervelen, wordt anders wel glansrijk ingelost. Iedere dag opnieuw en dat is wat telt.
Product wat?
Fronsende wenkbrauwen. Dat is wat ik het vaakst zie wanneer ik mensen vertel dat ik product owner (PO) ben bij De Persgroep. Que? Product watte? Wel, als product owner vertaal ik de behoeften van de redacties en de targets van de business naar ons team The Shire, één van de vele IT-squads. Bij The Shire zijn er twee PO’s, omdat dit één van de grotere teams is en er veel, heel veel werk op onze plank ligt. Op basis van business strategieën bepalen we de prioriteiten: wat gaan we wanneer doen en waarom. We geven context aan de developers, volgen hun werk op en zijn continu in overleg met onze stakeholders.
Samen met de PO’s van andere squads komen we om het kwartaal samen om roadmaps op elkaar af te stemmen. We worden daarin ondersteund door project managers, architecten en delivery coaches en managers. Noem het gerust een ongelofelijk geëngageerd en getalenteerd bataljon met een onvermoeibare ambitie om de mooiste, snelste en beste redactionele producten te maken om onze miljoenen abonnees en bezoekers te blijven informeren, entertainen en inspireren. Wist je trouwens dat we in Nederland met al onze Nederlandse Persgroep titels net zoals Facebook iedere maand 11 miljoen bezoekers trekken?
Op de vloer
IT werkt in de kelder in Kobbegem. We zeggen hier lacherig kelder, omdat het een valse gelijkvloers is die in sommige hoeken wel erg verlegen is om een flinke portie verkwikkend daglicht. Maar vergis je niet, this is the place where the magic happens!
- De koffie uit de automaat is maar slap spul. Voor de betere fairtrade variant ga ik naar de koffiebar in het restaurant. Het ideale excuus om even de benen te strekken.
- Over die benen geschreven… één keer per week (of da’s toch het doel vanaf nu) loop ik over de middag een rondje door de velden van het pittoreske Kobbegem.
- We love agile. Incrementeel opleveren, focus op een beperkt aantal missies, crossfunctionele teams en dat soort dingen.
- 2018 kan al niet meer stuk. We zijn overgestapt op G-suite. Hallelujah!
- 2019 wordt ook historisch, want dan verhuizen we naar Antwerpen. Can’t wait!
- Work hard. Tuurlijk. Maar play hard behoeft ook geen uitleg bij De Persgroep. Zo organiseren ze hier maar wat graag een draag je foute kersttrui-dag, ping pong- en voetbaltoernooien, kerstborrels of een Mannequin Challenge (no further comment :)), om maar een paar dingen te noemen.
Tot dusver de blik achter de schermen.
Ciao!